Innovative markedsføringsstrategier for Micrologs gavekortmaskiner

Det er mange måter å nå ut til kundene dine på, og med stadig flere aktører på markedet har det blitt enda viktigere å nå de rette kundene med rett budskap. Strömstad Shoppingcenter har med sine kreative løsninger hjulpet mange kunder med å finne den perfekte gaven til de de bryr seg om, og senterleder Mia Danielsson forteller at de ser gode resultater for markedsføringen av gavekortene sine fra gavekortautomatene fra Microlog.r

Et viktig selvhjelpsverktøy

I tillegg til ansvaret som senterleder er Danielsson også ansvarlig for markedsføring ved senteret. Da senteret bestemte seg for å begynne å selge gavekort, gjorde Danielsson sin egen research, og etter å ha sett på ulike alternativer og leverandører tok hun kontakt med Microlog.

«Vi har både fysiske gavekort som kan kjøpes fra automat, og gavekort som kan kjøpes på nett gjennom nettbutikken. Det var viktig for oss å ha begge alternativene, sier Danielsson.

Det er Danielsson selv som har jobbet med den kreative markedsføringen, og hun synes det er viktig å hjelpe kundene med å løse sine problemer på en enkel måte.

«Jeg synes markedsføring er spennende, og det er viktig å tørre å tenke utenfor boksen. Jeg ser på gavekortautomatene som et selvhjelpsverktøy, og det er derfor viktig å hjelpe kundene våre, sier Danielsson.

Mer enn bare en salgsautomat i et hjørne

Denne tenkningen har resultert i en spesialdesignet vegg bak gavekortautomaten, med sitater som "hva leker du med som tenåring?" og «hva gir du til en som har alt?», for å illustrere verdien av et gavekort. Videre har senteret fokusert på en rød tråd, blant annet gjennom å komplimentere den med klistremerker på gulvet som viser vei til maskinen.

«Vi ville ikke bare ha en salgsautomat i et hjørne, men faktisk ha en skikkelig plass til den. Vi har derfor også satt belysning på denne veggen, slik at den blir godt synlig når du kommer inn i senteret, sier Danielsson.

I tillegg har de laget en film der Danielsson forteller om gavekortautomatene og mulighetene for å kjøpe gavekort. Denne filmen ble lagt ut sammen med en QR-kode, slik at kunder som ser filmen og andre annonser enkelt kan komme til nettsiden og nettbutikken deres.

"Det skal være enkelt for kundene våre å kjøpe disse gavekortene, fordi vi ønsker å gjøre det enkelt for dem å løse problemet," sier Danielsson.

Henvender seg til en stor målgruppe

Alle butikkene på senteret har fått utstilling for gavekort, og senteret tilbyr også personlige gratulasjonskort. Danielsson forteller at de har merket gode resultater av disse kombinerte tiltakene, spesielt under pandemien.

«Det som har vært spesielt kult med disse gavekortene er at vi er et veldig variert kjøpesenter, med mange forskjellige typer butikker, så vi har en stor og variert målgruppe. Vi vil derfor være tydelige på at du kan kjøpe disse gavekortene til både barnebarn og bestemødre, sier Danielsson.

Velg hvilket skjema du ønsker å fylle ut