E-handelsuksess: Micrologs raske nettbutikkutvidelse

For mange bedrifter satte koronapandemien en stopper for vekst og utvikling. Microlog AS valgte å fokusere på muligheter i stedet for hindringer. Med sitt fokus på gode kundeopplevelser og innovative løsninger har Microlog hjulpet kjøpesentre og bysentra i hele Norden med å tilpasse seg markedet. COO i Microlog, Eva Åberg, har vært med på å forme denne reisen.

«Som markedsleder på gavekortautomater i Norden valgte vi å utvikle en nettbutikk for salg av fysiske gavekort og digitale hentekoder knyttet til automatene. Hensikten var å bidra til å få kundene raskt tilbake til butikkene. Vi lanserte vår første nettbutikk i mai i fjor, for et senter i Sverige. Frem til sommeren i år vil vi ha lansert nesten 100 nettbutikker i Norge, Sverige, Finland, Irland og England. Det betyr helt klart mye for kundene å kunne handle på nett og sende gaven digitalt eller som fysisk kort. Vi begynner å få data som tyder på at man ved å ha en nettbutikk øker omsetningen med rundt 15-20%, og det er overraskende mye. For å gjøre det enkelt kan kundene også betale med Vipps og da sparer du tid på handelen også, sier Åberg.

Nye løsninger gir gode resultater

Selskapet har spesialisert seg på å la sine kunder tilby unike betalingsløsninger, og selskaper som har gitt Microlog sin tillit kommer fra en rekke sektorer, alt fra kjøpesentre til helsesektoren. Deres fokus på kvalitet og gode løsninger har resultert i rask vekst, og stor suksess når det gjelder nettbutikkene deres, som Åberg jobber tett med.

– Jeg er produkteier av nettbutikken, og er med på å utvikle den og drive alle prosjekter mot kundene, sier Åberg. – For noen av kundene er jeg også sluttkundestøtte, og hjelper kunder som ringer inn eller har spørsmål, sier Åberg.

Åberg har vært en del av Microlog i snart halvannet år, og hennes 20 års erfaring innen kjøpesenterbransjen har gitt henne verdifull erfaring når det gjelder å se kundenes behov. Hun har også internasjonal erfaring, da hun i 18 av årene jobbet for Steen & Strøm i både Norge, Sverige og Danmark, noe som har forberedt henne godt på prosessene hun driver nå.

– Jeg har bakgrunnen når det gjelder kundesiden av prosessen, mens nå sitter jeg på leverandørsiden ved å tilby denne tjenesten, og det kommer naturligvis kundene til gode, sier Åberg.

Fokuser på en komplett løsning

Samtidig som utviklingen generelt går mot det digitale, gjorde pandemien det enda viktigere for bedrifter å kunne tilby sine tjenester på nett. Microlog var klar til å hjelpe dem med dette. Åberg formidler videre at selv om man under pandemien ikke hadde mulighet til fysisk å gå i butikker for å handle, var det likevel viktig for kundene å kunne gi bort gaver. Dette har ført til nye høyder for nettbutikken Microlog.

– Vi er ikke alene om å tilby nettbutikker, det finnes andre løsninger også, men vi er nok de med den bredeste løsningen, vil jeg si, med flest muligheter og funksjoner for kundene våre, sier Åberg.

Løsningen er i dag tilgjengelig på 8 forskjellige språk da mange sentre har kunder av ulike nasjonaliteter, for å møte disse behovene. Åberg ser frem til å være en del av denne utviklingen videre, og fortsette å jobbe med de mange kundene som ønsker løsningen før jul.

Velg hvilket skjema du ønsker å fylle ut