Nye muligheter med Micrologs kiosker

Den siste tiden har Microlog jobbet med å utvikle sine automater, for å hjelpe enda flere kunder med å møte deres forretningsbehov. Teknologisjef i Microlog, Eirik Finvold, har stått for dette prosjektet, og han sier det har vært både spennende og lærerikt å jobbe med disse nye utviklingene.

«Vi har laget et programvaresett, som kjører på maskinene våre, som lar våre kunder lage sin egen programvare for å selge produkter på maskinene, samtidig som de ikke trenger å bekymre seg for integrasjonene til betalingsterminalen, kvitteringsskriveren og annen maskinvare. , sier Finvold.

Integrasjoner for et sømløst sluttresultat

Finvold har jobbet som utvikler for Microlog siden 2008. Han begynte å jobbe deltid ved siden av fulltidsjobben på Oslo Børs, før han begynte å jobbe fulltid for Microlog i 2017, og kjøpte aksjer i selskapet.

– Vi har en ganske liten IT-avdeling, som akkurat nå kun består av meg, så det er jeg som tar meg av all utvikling og alle tekniske prosesser. Heldigvis kommer det to nye utviklere som starter i juni, som vil hjelpe til i tiden som kommer, sier Finvold.

Dette nyutviklede programvaresettet lar Micrologs kunder sømløst integrere med en rekke funksjoner, uten å måtte gjøre jobben selv. Finvold forteller at dette gjelder kvitteringsskrivere, QR-kodeskannere, alarmer, varsler og sensorer, for å gi noen eksempler. Kundene har da muligheten til å lage sitt eget frontend-utseende, og selge hvilke produkter de ønsker.

«Deretter sendes et enkelt signal til settet vårt, med informasjon om hvor mye som skal betales for produktet. Vi sørger da blant annet for å lagre transaksjonene, og informere kunden om at betaling er foretatt, sier Finvold.

Må fungere perfekt, hele tiden

Microlog har god erfaring med løsninger for betalingskiosker, som de i dag bruker til betaling av gavekort, skiheiskort, parkering og legesenter. Finvold sier at dette settet åpner for en verden av nye muligheter.

– Med et sett som dette kan vi ta tak i både store og små kunder, i markeder vi ikke allerede er kjent med, sier Finvold.

Micrologs største parkeringskunde i Tyskland har valgt akkurat denne løsningen, slik at de er i stand til å tilpasse brukergrensesnittet for å møte deres behov. Finvold forteller at dette blant annet var fordi de ønsket å ha full kontroll selv.

– Vår kompetanse er ikke bare en betalingskiosk, men den er ment å være en selvbetjent betalingsautomat, hvor du kan handle og betale uten hjelp. Det betyr også at alt må fungere akkurat som det skal, hele tiden, sier Finvold.

Finvold sier at dette betyr at maskinene for eksempel må kunne rette opp eventuelle feil automatisk, samt varsle om eventuelle vedlikeholdsbehov, som for eksempel bytte av kvitteringspapirrullen i god tid før den går tom.

Velg hvilket skjema du ønsker å fylle ut