Å jobbe med teknologisk utvikling handler om å skape fremtidens løsninger. Hva vil vi egentlig trenge? Hvor kan vi gjøre livet enklere for folk? Kittikorn Detnoi og Tor Niklas Strøm utgjør to tredjedeler av dagens utviklingsteam hos Microlog. Sammen sitter de daglig med ønsker og spørsmål fra kunder som ønsker en enda enklere hverdag, og som et progressivt utviklingsteam er veien ofte kort fra et ønske til en ny funksjon.
En hverdag med store muligheter
«Det er kanskje noe av det aller beste med å jobbe her,» sier Kittikorn, «- at jeg daglig får jobbe med alle ledd i utviklingen og faktisk kan gjøre en forskjell. Det å følge et produkt eller en tjeneste fra forespørselen eller ideen kommer, og helt til vi lanserer, er både gøy og givende.» Og etter bare kort tid har de to gutta bidratt til produktutviklinger som snart når kundene.
En av de viktigste nylanseringene er en «miniversjon» av de store betalingsautomatene du kan finne på legekontor over hele landet i dag. «Da vi begynte fikk vi utdelt noen små versjoner av maskinvaren sånn at vi skulle bli kjent med programvaren og hvordan automatene fungerer i praksis.» forteller Tor Niklas «Og gjennom det arbeidet har vi samtidig utviklet en versjon som vi nå tar ut til kundene våre.»
De nye bærbare betalingsterminalene tilbyr samme mulighet til å velge betaling mellom betalingskort, Vipps eller faktura, men er tilpasset mindre helseforetak. Betalingsterminalen er utstyrt med en berøringsskjerm, noe som gjør den enkel å bruke. «I dag kjøper eller leier man den store versjonen, men den er både plasskrevende og forholdsmessig kostbar for mindre enheter. Den lille bærbare passer derfor ideelt til helseforetak med få ansatte eller som for eksempel reiser ut til pasienter», forklarer Tor Niklas Strøm.
Selvsagt snakker de små automatene like godt med ulike journalsystemer som de store, og de er en ypperlig måte å teste ut om en betalingsautomat er riktig vei å gå for et helseforetak.

Sikrere parkering
Men Microlog jobber ikke bare med helse. I dag leverer de også automater for gavekortsalg, skikort, parkering og ulike former for billettsalg. I tett samarbeid med blant annet Vipps legger de til rette for enkel og sømløs betaling i flere av hverdagens små og store gjøremål.
Nå bidrar de også til å gjøre parkering litt sikrere for bileiere over hele landet. «Sammen med en kunde har vi brukt mye av den siste tiden på å utvikle en funksjon som gjør at man kan låse parkeringshus i gitte perioder av døgnet, men samtidig gi bileierne mulighet til å hente ut egen bil når det passer dem – uavhengig av stengetiden.» Kittikorn og Tor Niklas forklarer; «Ved bruk av en skjerm på utsiden av parkeringshuset vil den som har parkert kunne få tilgang til eget kjøretøy ved å taste inn registreringsnummeret på bilen. På den måten trenger man ikke lenger forholde seg til åpningstider eller en tredjepart for å få låst opp parkeringshuset når bilen først er parkert der. Dette gir både de som er ansvarlige for parkeringshuset og bileierne en ytterligere sikkerhet for at bilen står trygt.»
Løsningen har blitt utviklet etter at en av Microlog sine kunder begynte å snakke om hvor fint det ville vært å kunne sikre parkeringskundene bedre gjennom låste dører. Og nå er det også mulig – takket være et lite utviklingsteam på et kreativt kontor på Langhus.

De to utviklerne lyser av stolthet når de snakker om både jobben de gjør og arbeidsplassen sin. «Vi er veldig glade for at vi kom inn i Microlog nå som bedriften virkelig har begynt å vokse. Det skjer så mye nå – og vi får være med på utviklingen!»
Og utviklingen stopper ikke her.
Det er mange flere, nye og uoppdagede prosjekter og utviklingsmuligheter der ute som bare venter på teamet i Microlog.