Det er mange måter å nå ut til kundene sine på, og med stadig flere aktører på markedet har det blitt enda viktigere å nå de rette kundene med det rette budskapet. Strömstad Shoppingcenter har med sine kreative løsninger hjulpet mange kunder med å finne den perfekte gaven til dem de bryr seg om, og senterleder Mia Danielsson forteller at de ser gode resultater for markedsføringen av sine gavekort fra gavekortautomatene fra Microlog.
Et viktig selvhjelpsverktøy
I tillegg til ansvaret som sentersjef er Danielsson også ansvarlig for markedsføringen på senteret. Da senteret bestemte seg for å begynne med salg av gavekort gjorde Danielsson sin egen research, og etter å ha sett på ulike alternativer og leverandører, kom hun i kontakt med Microlog.
«Vi har både fysiske gavekort som kan kjøpes på automat, og gavekort som kan kjøpes på nett gjennom webshopen. Det var viktig for oss å ha begge alternativene», forteller Danielsson.
Det er Danielsson selv som har arbeidet med den kreative markedsføringen, og hun synes det er viktig å hjelpe kundene med å løse problemene sine på en enkel måte.
«Jeg synes det er spennende med markedsføring, og det er viktig å tørre å tenke utenfor boksen. Jeg ser på gavekortautomatene som et selvhjelpsverktøy, og det er derfor viktig å hjelpe kundene våre», sier Danielsson.

Mer enn bare en automat i et hjørne
Denne tankegangen har resultert i en spesialdesignet vegg bak gavekortautomaten, med sitater som «hva leker man med som tenåring?» og «hva gir man til noen som har alt?», for å illustrere verdien av et gavekort. Videre har senteret fokusert på en rød tråd, gjennom å blant annet komplimentere med klistremerker på gulvet som viser veien til automaten.
«Vi ønsket ikke å bare ha en automat i et hjørne, men å faktisk ha en ordentlig plass til den. Vi har derfor også lagt belysning på denne veggen, slik at den skal synes tydelig når man kommer inn på senteret», forteller Danielsson.
I tillegg har de laget en film hvor Danielsson forteller om gavekortautomatene og mulighetene for å kjøpe gavekort. Denne filmen ble lagt ut sammen med en QR-kode, slik at kunder som ser filmen og andre annonser enkelt kan komme seg til hjemmesiden og webshoppen deres.

«Det skal være enkelt for kundene våre å kjøpe disse gavekortene, fordi vi ønsker å gjøre det enkelt for dem å løse problemet», sier Danielsson.
Henvender seg til en stor målgruppe
Alle butikkene på senteret har fått et display for gavekort, og senteret tilbyr også personlige gratulasjonskort. Danielsson forteller at de har merket gode resultater av disse samlede tiltakene, særlig under pandemien.
«Det som har vært spesielt kult med disse gavekortene er at vi er et veldig variert kjøpesenter, med mange forskjellige typer butikker, så vi har en stor og variert målgruppe. Vi ønsker derfor å være tydelige på at man kan kjøpe disse gavekortene til både barnebarn og mormor», sier Danielsson.